Vad är Demokratilördag?

Fyra stycken glada kollobarn

Tycker du att din fritidsgård har för korta öppettider, att det finns orättvisor i din stadsdel eller att folk runtomkring dig bryr sig för lite om miljön? Skulle du vilja vara med och förändra och förbättra de här grejerna, men är osäker på hur? Då borde du hänga med på Demokratilördagen!

Demokratilördagen vänder sig till dig som vill lära dig mer om aktivism och praktiskt förändringsarbete. Till exempel hur du kan nå ut med ditt budskap, vilken makthavare du ska vända dig till för att förändra just det du brinner för och hur du kan få andra att också börja bry sig. Dagen består av klättring och spännande samtal tillsammans med ungdomar, faddrar och skribenten Tanvir Mansur. Dagen är helt gratis och vi kan även betala SL-biljett för den som inte har något kort. Det spelar ingen roll om du aldrig har klättrat förut, vi kommer ha superduktiga instruktörer! (Sista anmälningsdag onsdag 16 oktober).

ANMÄL INTRESSE HÄR!

SNABBFAKTA:

VEM? För dig som är född 2004-2007 & boende i Stockholms län
NÄR? Lördagen den 19 oktober 9.30-16.00
VAR? Samling 8.55 vid T-centralen eller 9.30 utanför spärrarna i Akallas T-bana. (Obs! Du måste vara anmält för att kunna komma)
KOSTNAD: GRATIS! Vi bjuder på klättring, mat och kan även hjälpa till med SL-biljett

Alla våra faddrar har lång erfarenhet av att jobba med ungdomar, bland annat från skola, kollo och fritidsgårdar. Om du har någon fråga går det bra att skicka den till Isabel.waite@foreningenberta.se.

Affisch med texten "Demokratilördag" och information.

SCHEMA

09.30 Samling utanför spärrarna Akalla
10.00 Ombyte för den som vill, alla får låna klätterskor av Klättercentret
10.30 Klättring
12.00 Lunch
13.00 Tanvir Mansur snackar om aktivism och praktiskt förändringsarbete, Hur kan vi få folk att bry sig?
14.00 Fika
14.30 Tanvir fortsätter
15.00 Vi berättar kort om vad Demokratiåret är
15.30 Utvärdering – ni får fylla i ett papper om vad ni tyckte om dagen
16.00 Slut för idag, gemensam promenad till tunnelbanan för den som vill.

ARRANGÖR

Demokratilördagen anordnas av oss Föreningen Berta, med stöd från Studieförbundet Bilda. Demokratilördagen är religiöst och partipolitiskt obundet och är ett projekt med syfte att öka kunskapen om praktiskt förändringsarbete hos unga, samt knyta vänskapsband över hela Stockholm.